Kreatyna - co to jest i jak działa?

Kreatyna - co to jest i jak działa?

Kreatyna jest jedynym z najczęściej stosowanych suplementów przez osoby aktywne fizycznie, a także zawodowych sportowców. Już od lat 90-tych XX wieku cieszy się popularnością i pozwala osiągać lepsze wyniki w sporcie. Kreatyna występuje w różnych formach, a producenci odżywek wprowadzają na rynek coraz więcej preparatów z nią w składzie. Nie każdy jednak wie czym dokładnie jest ta substancja i jak ją stosować. Postanowiliśmy więc odpowiedzieć na te pytania i wprowadzić cię w świat kreatyny oraz efektów, jakie możesz dzięki niej osiągnąć. 

Czym naprawdę jest kreatyna?
O kreatynie na pewno słyszał każdy. Jednym kojarzy się ona z pozytywnym działaniem na siłę i masę mięśniową, inni myślą, że to jakiś środek dopingujący, do tego pewnie nielegalny. Tymczasem kreatyna naturalnie występuje w organizmie każdego. Powstaje z trzech aminokwasów - metioniny, glicyny i argininy. Substancja transportowana jest z krwią do mięśni i wnika w nich komórki. To w nich znajduje się jej największa ilość. Śladowe ilości kreatyny występują również w sercu, mózgu oraz jądrach. Jej synteza zachodzi natomiast w wątrobie, trzustce i nerkach. Codziennie część kreatyny ulega rozpadowi i wydalana jest z moczem. Możemy ją jednak uzupełniać dzięki przyjmowaniu odpowiednich pokarmów - ryb, drobiu, mięsa wołowego i wieprzowego. Ze względu na właściwości kreatyny i jej działanie w organizmie, produkowanych jest również wiele odżywek, dzięki którym można uzupełniać jej ilość. Jest to zalecane zwłaszcza dla osób aktywnych fizycznie, którym zależy na osiągnięciu lepszych wyników w sporcie i zbudowaniu odpowiedniej sylwetki. 

Działanie kreatyny na organizm
Kreatyna pomaga zwiększyć ilość fosfokreatyny w organizmie, która jest odpowiedzialna w dużej mierze za transport energii do komórek mięśniowych. W naszym ciele znajduje się ograniczona ilość fosfokreatyny, która przy intensywnym wysiłku może nie wystarczyć, by zapewnić odpowiednią ilość energii mięśniom podczas całego treningu. Więcej fosfokreatyny w organizmie to więcej energii dla mięśni, a więc dłuższy i efektywniejszy trening. Osoby suplementujące się kreatyną nie odczuwają nagłych spadków energii i zmęczenia w takim stopniu jak te, które kreatyny nie stosują, a wykonują intensywne sesje treningowe. Wzrasta ich siła i wytrzymałość, uczucie zmęczenia pojawia się znacznie później. Co więcej sportowcy doceniają najbardziej wzrost masy ciała przy przyjmowaniu kreatyny. Wynika on z tego, że kreatyna wspomaga przenikanie wody przez błony komórkowe, a także wpływa na syntezę białka. Szybciej można więc osiągnąć rezultaty treningów w postaci przyrostu beztłuszczowej masy mięśniowej, a więc wykształtowaniu wymarzonej sylwetki.

Kreatyna - w jakiej formie ją przyjmować?
W większości produktów dostępnych na rynku kreatyna występuje w formie monohydratu. Monohydrat kreatyny jest najpopularniejszą i najbardziej przebadaną formą kreatyny. Skutecznie pomaga w treningach, zwłaszcza składających się z krótkich i intensywnych serii. Jednym z preparatów opartym na monohydracie kreatyny jest ROCKY ATHLETES CREATINE 200G od firmy Olimp. W składzie preparatu znajduje się aż 97% monohydratu kreatyny w specjalnie opracowanej formie o wysokiej wchłanialności. Poza tym suplement wzbogacono tlenkiem magnezu i witaminą B. Inną formą kreatyny oferowaną w suplementach jest jabłczan kreatyny. Według badań jest on jeszcze lepiej rozpuszczalną formą kreatyny i w dodatku bardziej odporną na kwasy żołądkowe. Działanie jabłczanu kreatyny można wypróbować stosując między innymi TCM 400KAPS MEGA CAPS®. Suplement występuje w wygodnej do przyjmowania postaci kapsułek.

Nowe opinie w bazie (0)
Napisz swoją opinię:
Końcowa ocena:

Podobne odżywki

Ocena: 5/5 (1 opinia)
Ocena: 5/5 (1 opinia)
Ocena: 5/5 (1 opinia)
Ocena: 5/5 (1 opinia)
Ocena: 5/5 (1 opinia)